De regio Castilië en León is een verrassende regio in het noordwesten van Spanje. Deze regio is rijk aan historische steden en dorpjes, wijngaarden en een gevarieerde natuur.
- Waar ligt de regio Castilië en León?
- Wat je moet weten over de wijnen uit Spanje
- Reserva en Crianza wijnen
- De wijnroutes – Ruta del Vino
- Wijnroute Ruta del Vino Zamora
- Wijnroute Ruta del Vino Arribes
- Riviercruise over de rivier Douro / Duero – Douro vallei
- Wijnroute Ruta del Vino Sierra de Francia
- Over Castilië en León
- De tips van Castilië en León op de kaart
De stad Valladolid, tevens de hoofdstad van de regio, vormt min of meer het centrum van de streek Castilië en León (Castilla y León in het Spaans). Behalve deze stad liggen in deze streek nog andere bekende steden, zoals Burgos, Palencia, Zamora en de meeste bekende: Salamanca. De streek gaat je echt verrassen qua cultuur, wijnen en natuur.
Ik mocht mee op een persreis om enkele van de wijnroutes in Noord-Spanje in deze streek te ervaren. Dat werd een reis met heerlijke wijnen proeven en culinair genieten van streekgerechten (zoals lam) tot aan lokale lekkernijen!
Waar ligt de regio Castilië en León?
De regio is uitstekend te bereizen per auto en je kunt overnachten in B&B’s en kleinschalige accommodaties. In de grotere plaatsen vind je ook 4* hotels en in de steden kun je ook verblijven in 5* hotels.
Wat je moet weten over de wijnen uit Spanje
Spanje is voor een wijnland vrij bergachtig en dat zorgt voor diverse druivensoorten en wijnen. Het bekendste wijngebied van Spanje is zonder meer La Rioja. Het meest prestigieuze wijngebied van Spanje is echter Ribera del Duero. Dit zijn rode wijnen met een intense smaak. De wijnstreek Ribera del Duero ligt in Castilië en León, La Rioja is een aparte regio.
Vanwege deze diverse wijnstreken in Spanje zijn er zaken rondom de wijnbouw vastgelegd in de Spaanse wet. Wijnhuizen hebben een classsificatie wat je kunt herkennen aan de ‘Denominación de origen‘, afgekort als DO. Deze vorm van classificatie geldt niet alleen voor wijn, ook voor kazen en bijvoorbeeld olijfolie.
Lees ook: de mooiste autoroutes door Frankrijk en op vakantie bij de Moezel, beide ook met wijnregio’s.
Deze vorm van classificatie is weer onder te verdelen in:
- DOCa: ‘denominación de origen calificada‘, vrij vertaald ‘geclassificeerd van oorspronkelijke herkomst’. Dit is de hoogste classificatie die een Spaans wijnhuis kan krijgen en is dus gerelateerd aan het gebied van herkomst. Het wijngebied La Rioja heeft deze kwalificatie
- DO: ‘denominación de origin‘, het meest gangbare level van de kwaliteitniveaus van wijnen in Spanje
- VP: ‘vino de pago‘, dit is een classificatie voor een kwaliteitswijn van een speciale wijngaard
- VC: ‘vino de Calidad con indicación geográfica‘, deze wordt gebruikt voor wijnen uit streken die voldoen aan diverse eisen maar nog niet de status hebben voor de DO-categorie
- IGP; ‘indicación geográfica protegida‘, deze kwalificatie krijgen wijnen die uit een specifieke streek komen met specifieke (geografische) kenmerken. Deze wijn wordt ‘Vino de la Tierra’ genoemd
- VdM; ‘vino de mesa’, dit is de laagste categorie en betekent letterlijk ’tafelwijn’. Dit zijn wijnen uit gebieden die geen classificatie hebben of gemengde wijnen zijn. Het kunnen ook nieuwe wijnen zijn die nog geen classificatie hebben
Reserva en Crianza wijnen
Naast deze kwalificatie van Spaanse wijnhuizen zijn de wijnen ook weer onder te verdelen in categorieën op basis van het rijpingsproces:
- Gran Reserva: wijnen met deze benaming hebben minimaal 18 maanden houtrijping achter de rug. Echter, voor de wijngebieden La Rioja en Ribera del Duero is de maatstaf 2 jaar. Het totale rijpingsproces is 5 jaar.
- Reserva: deze wijnen hebben minimaal een rijpingsproces van 3 jaar achter de rug waarvan minimaal 1 jaar houtrijping (in eikenhouten vaten)
- Crianza: deze wijnen zijn minimaal 2 jaar gerijpt, waarvan een half jaar in eikenhouten vaten
- Joven: wijn die vrijwel direct na het bottelproces alleen in de fles hoeft te rijpen. Deze wijn heeft geen houtrijping.
De wijnroutes – Ruta del Vino
Om al het moois wat deze regio in Castilië en León te bieden, te zien én te beleven heeft, zijn de wijnregio’s afzonderlijk in kaart gebracht. Het zijn dus niet echt routes, maar meer streken waarin je veel kan zien, ervaren en proeven wat die streek allemaal te bieden heeft. Hoe je deze route verkent is ter eigen invulling.
De ‘Ruta’s del Vino’ laten je:
- Kennis maken met diverse wijnsoorten uit de streek
- De gastronomie proeven van de streek
- Historische steden en plaatsen zien
De wijnroutes in Castilië en León die ik bezocht heb tijdens deze reis zijn:
- Ruta del Vino Zamora
- Ruta del Vino Arribes
- Ruta del Vino Sierra de Francia
Lees ook: dit feest wil je eens meemaken: Las Fallas in Valencia.
Wijnroute Ruta del Vino Zamora
De wijnstreek van Zamora kent diverse invloeden die de daar groeiende druivenrassen beïnvloeden. De grond, in combinatie met hete zomers en koude winters, maakt deze geschikt voor diverse druivenrassen. Doordat het landschap door diverse rivieren doorkruist wordt, is de bodem kleiachtig, echter de toplaag van de bodem is weer zanderig. Deze omstandigheden geven de wijn een rijke smaak. De bekendste druivenrassen uit deze streek zijn de Tempranillo voor de rode wijn en de Verdejo voor de witte wijn.
De stad Zamora
Centrum van deze streek en wijnroute is de stad Zamora. De bezienswaardigheden in Zamora zijn bijzonder te noemen, zo heeft de stad een van de grootste concentraties van Romeinse kerken en een liefelijk middeleeuws centrum. Veel bouwwerken in het centrum zijn gebouwd in de 11e, 12e en 13e eeuw. De rivier de Duero loopt langs de zuidkant van Zamora.
Deze stad bezit veel Romaanse kunst. Een bijzondere bezienswaardigheid in Zamora is het museum ‘Museo de Semana Santa’, oftewel het museum van de ‘heilige week’. De heilige week in Spanje is de week rond Pasen en dat wordt in Spanje uitbundig gevierd. De viering van Semana Santa is een van de jaarlijkse hoogtepunten in Zamora en trekt veel belangstellenden.
In Zamora vind je ook vele muurschilderingen, dat zijn er inmiddels zo’n 40. Met een speciale QR-code kun je een route door de stad lopen die je langs alle muurschilderingen brengt.
Lunchtip: Restaurant Sancho2, gelegen op een bomenrijk plein in de stad. Je eet hier vooral lekkere streekgerechten onder het genot van kwalitatieve wijn uit de streek.
Hoteltip:
Verblijf in Zamora in de Parador, gelegen in het centrum van de stad. Dit is een oud Renaissance Paleis. De Paradors in Spanje zijn bijzondere hotels vaak gelegen in oude gebouwen of op een geweldige locatie.
– Foto: booking.com
Ambachtelijke bakkerij Hermanos Coomonte – Corrales del Vino
In deze bakkerij (panadaria in het Spaans), gelegen in het dorpje Corrales del Vino, wordt brood op traditionele wijze gebakken. Sommige broden worden gebakken in een houtoven om er zo een typische smaak aan te geven.
De eigenaren werken al jaren samen in de bakkerij. Ze gaven wel aan dat het hard werken is. Hun broden vinden echter gretig aftrek bij hotels, de bewoners van het dorp en de stad Zamora vanwege de goede smaak.
Naast broden produceren zij ook typische ‘dulces’ van de omgeving. Dat zijn hartige koekjes, heerlijk voor bij de koffie of de thee.
Dit zijn ook leuke steden in Spanje om te bezoeken of check deze romantische dorpjes in Spanje.
Bodega Viña Ver – Corrales del Vino
Na de ambachtelijke bakkerij was het tijd voor een wijnproeverij in de ‘bodega‘ (wijnhuis) van Viña Ver. Dit wijnhuis produceert zowel witte als rode wijn. Het is een klein wijnhuis, waar men meerdere wijnsoorten maakt. De witte wijnen vond ik persoonlijk redelijk ‘zwaar’ smaken, meer sherry-achtig. De rode wijnen daarentegen hebben een lekkere afdronk.
De wijnproeverij vindt plaats aan een lange tafel nadat je de wijnkelder hebt bezocht. De eigenaar heeft nog een mooi persoonlijk verhaal, hij was één van de fakkeldragers van de olympische vlam tijdens de olympische Spelen in Barcelona. De kandelaar waarin de olympische vlam brandde laat hij je vol trots zien.
Zijn zoon vrolijkte de avond verder op met een aantal illusies. Hoewel wij er met onze neus bovenop zaten wist hij ons echt te verbazen met zijn trucs. Wij bleven achter met de vraag: “hoe is dat mogelijk?”. Maar ja, dat is natuurlijk een ‘big secret’! Deze bodega kun je bezoeken en de wijnproeverij is zeker een aanrader.
Lees ook: 8x leuke dingen om te doen in Zaragoza.
Kaasfabriek Quesería La Antigua – Fuentesaúco
De volgende dag gingen we op pad naar een kaasfabriek. Daar keek ik naar uit, want Spaanse schapenkaas vind ik verrukkelijk, met name de ‘queso viejo‘, de oude kaas. Hoewel Spaanse schapenkaas vaak ‘queso manchego‘ wordt genoemd, is de kaas van deze fabriek dat niet. Hun kaas komt namelijk van een ander schapenras dan de ‘queso manchego‘ en aldus spreekt deze kaasmakerij van ‘queso Zamorano‘.
De fabriek komt voort uit een familietraditie. De ouders van de huidige eigenaar waren schapenherders en ook hij zou dat worden volgens de traditie. Maar dat liep net even anders! Op een avond dat de huidige eigenaar met vrienden op stap ging en redelijk beschonken thuis kwam, moest hij direct aan het werk, de schapen melken dus.
Maar in plaats dat hij de vrouwelijke schapen melkte, melkte hij een mannelijk schaap … Hij kreeg een pets om zijn oren van zijn vader en dacht toen direct, ik ga geen schapenherder worden, dit trek ik niet. 😉 En dat werd het startsein voor de huidige kaasfabriek.
De kaas gaat in een water- plus zoutbad en blijft tot ongeveer 19 uur in dat bad. Daarna gaan de kazen naar de droogkamers waar ze ongeveer 1 maand in blijven liggen. Hier heerst een constante temperatuur van 10 tot 12 graden en een luchtvochtigheidsgraad van 58%. De kazen worden af en toe omgedraaid. Daarna gaan de kazen naar een rijpingskamer waar de kazen minimaal 12 maanden rijpen, daarna komen de meeste kazen op de markt. De oudste kaassoorten rijpen tot 2 à 3 jaar voordat ze op de markt komen.
De rondleiding in deze kaasfabriek La Antigua is een aanrader. Deze rondleiding is in het Engels en je krijgt een oortje in zodat je de gids goed kan verstaan. Bij aanvang krijg je beschermende pakken i.v.m. de hygiëne en daarna ga je de fabriek in. Uiteraard ga je aan het einde van de tour kazen proeven. De fabriek zal worden uitgebreid, de eigenaar wil er een klein museum bij bouwen en een educatief programma opstarten om kinderen te leren over de traditie van het maken van schapenkaas.
Ook leuk: een vakantie naar Málaga. Of bezoek de wijnhuizen van Tenerife.
Bodega Viñas del Cenit – Villanueva de Campeán
Na deze kaasproeverij vervolgden we onze weg naar de volgende wijnproeverij. Dat deden we deze keer in de wijngaard zelf.
De tempranillo wijn van Bodegas Viñas del Cenit vond ik een verrassende smaak hebben. De smaak van deze rode wijn was fris en zacht, een prima rood zomerwijntje dus! Echter, er zit wel 15,5% alcohol in, beter om rustig aan te drinken! Deze wijngaard is een van de oudste van de streek. De rode wijn is mix van witte wijn en rode wijn van verschillende druivenrassen. Deze druivenrassen zijn hier kwalitatief goed door de hogere ligging (700 meter), de regelmatige wind en weinig regen.
De bodega produceert 5 verschillende wijnsoorten. Hier past men ook traditionele wijnbouw toe, de druiven worden handmatig geplukt en ook het persen gebeurt op (deels) oude wijze: met de voeten de druiven uitpersen in het wijnvat. De druiven voor de witte wijn worden in september geoogst, de druiven voor de rode wijn in oktober.
Hierna was het tijd voor een lunch en reden we terug richting het dorpje Peñausende. In dit dorpje hadden we ook een prima overnachting in het landelijke gelegen hotel La Becera.
Op de website van Ruta Vino de Zamora vind je meer informatie over deze streek.
Lees ook: 5x eten in een markthal in Madrid en tapas eten in Madrid.
Wijnroute Ruta del Vino Arribes
Wij vervolgden onze weg naar de streek van de Ruta del Vino Arribes, gelegen aan de rivier de Duero, die hier tussen de grens van Spanje en Portugal stroomt. Omdat deze streek aan de rivier de Duero grenst, zou men graag de toevoeging ‘del Duero‘ gebruiken. Echter is dat niet mogelijk omdat de wijnstreek ‘Ribera del Duero‘ dat juridisch zo heeft vast laten leggen.
Bodega El Hato y Garabato – Formariz
Deze bodega is een klein familiebedrijf, zij zijn hier neergestreken na verblijven in Californië en Australië. In 2015 zijn ze met deze bodega begonnen en inmiddels bezitten zij 35 kleinere wijngaarden in de directe omgeving.
In deze wat armere streek werden vroeger de huizen gebouwd met de dierenverblijven er aan vast. Dit dierenverblijf in hun huis hebben zij ongebouwd tot een klein wijnhuis. De streek had vroeger veel wijngaarden, maar meerdere zijn verlaten omdat de jongeren naar de steden trokken, wat overigens nog steeds gebeurt. Het zijn dan ook vooral ouderen die nog in deze streek wonen. Dat is ook een probleem, want ontwikkelingen zijn er volop, echter het ontbreekt aan voldoende mensen die kunnen bijdragen aan de wijnbouw.
De wijn die wij hier hebben geproefd is de wijn Sin Blanca. Deze is fris van smaak en bevat zo’n 12% alcohol en ligt 1 jaar op vat. Zij willen graag uitbreiden aangezien de streek potentie heeft, zeker nu het toerisme verder opkomt in de regio.
Bodega Frontio – Fermoselle
Een bodega met een bijzonder verhaal. De eigenaar van deze bodega is een Deen. In zijn vroegere werkjaren was hij met name werkzaam in de olie- en gasindustie in Denemarken. Hij had een grote voorliefde voor wijn en op een dag besloot hij om zijn leven om te gooien en wijnboer te worden. En zo kwam hij in deze streek terecht waar hij een bestaande bodega van 40 jaar opkocht.
Hij produceert zijn wijn biologisch en gebruikt geen chemicaliën. Om deze reden oogst hij zijn wijn ook eerder, wat door de lokale bevolking met argusogen wordt aangekeken aangezien dit tegen de streektraditie ingaat. Maar, zo zegt Thyge (Chus in het Spaans), “meerdere wijnboeren hier zijn failliet en ik niet. Sterker nog, ik ben wijngaarden aan het bijkopen“. Zijn wijn, ‘Puesta en Chus’, smaakt heerlijk. Zijn wijn vindt gretig aftrek onder, zoals hij zelf zegt, de Spaanse ‘hipsters’. Het wijnhuis en de kelder liggen direct onder zijn huis.
Lees ook: 11 tips met wat je allemaal kunt doen in Granada.
Fermoselle
Fermoselle kent een bijzondere geschiedenis. Het is een idyllisch plaatsje gelegen op een grote heuvel. En die heuvel speelt een belangrijke rol in de geschiedenis en de huidige tijd.
Vroeger leefden hier relatief gezien veel Joden. De christelijke bevolking in de omgeving was daar niet echt van gecharmeerd en vonden dat zij zich tot het Christendom moesten bekeren. Gevolg daarvan was dat de Joden zich verstopten door holen uit te graven en zo ‘ondergronds’ te leven en zich zo min mogelijk te laten zien. Tot op de dag van vandaag bestaan die holen nog steeds en deze worden nu vooral gebruikt als wijnkelders. In Fermoselle zijn meer dan 1000 privé wijnkelders, meer dan dat er huizen zijn!
Deze wijnkelders vormen een belangrijk onderdeel van de historie van Fermoselle. Vandaar dat de Unesco veel van deze wijnkelders wil restaureren, hetgeen voor de komende jaren op het programma staat. Wandel eens rustig door de authentieke straatjes van Fermoselle, een stapje terug in de vroegere jaren.
Hoteltip:
Wij overnachtten in het liefelijk hotel Posada Doña Urraca, op loopafstand van het centrumpje. Leuke authentieke kamers en in het restaurant kun je fantastisch dineren! Absoluut een aanrader.
– Foto: booking.com
Riviercruise over de rivier Douro / Duero – Douro vallei
De volgende dag stond een riviercruise op de planning bij het International Biological Station in Mirando do Douro, in Portugal. De rivier de Duero (Douro in het Portugees) is de grens tussen Portugal en Spanje. De rivier de Duero valt onder internationale wateren. Je vaart tussen de kliffen door, gelegen zowel aan de Spaanse als aan de Portugese zijde.
Het gebied kent een mooie natuur met bijzondere flora en fauna. Vandaar dat een permanent team van biologen deze omgeving onderzoekt. In het gebied leven roofvogels en andere soorten vogels. De otter geniet ook van deze omgeving. Tijdens deze cruise van 1 uur kregen we het eerste deel een uitleg over de biosfeer.
En dat was best interessant. Zo wordt uitgelegd dat het plankton in de rivier een goede leefomgeving creëert voor de vissen. En dat lieten ze ook zien. Er werd water uit de rivier gehaald en met een pipet werd een druppeltje water onder de microscoop gelegd.
Dat werd vervolgens op een scherm getoond. Ik zag de meest kleine eencellige levende wezens. En die zie je bewegen ook. Daarbij dacht ik, oké, als ik hier nu ga zwemmen, dan slik ik dat wel door of het kruipt in mijn oren. Totaal onschuldig natuurlijk, maar aangezien ik het nu levensgroot op een scherm zag, keek ik er wel even anders naar. De wereld op zijn kleinst zeg maar.
Halverwege keert de boot om en vaart deze terug. Vanaf dat moment mag je naar buiten. Dat was dan ook voor mij het moment om naar buiten te gaan. Dat kon zowel op de boeg van het schip als achter op het dakterras. Ik had een fantastisch uitzicht over de omgeving. Ook de stilte is mooi om te horen. Het zonnetje scheen ook nog eens lekker, al met al een een mooie cruise door een prachtige omgeving.
Hacienda Zorita wijngaard – Valverdón
Van zo’n cruise kregen we best dorst 🙂 , dus het werd weer tijd voor een wijnproeverij. Ditmaal gingen we naar de statige bodega Hacienda Zorita. Dit is tevens ook een hotel en onderdeel van Small Luxury hotels of the world.
Deze wijnproeverij was een bijzondere. Deze vond namelijk plaats in een speciale zaal voor wijnproeverijen. Ik vond het door de ronde tafel wel op een boardroom lijken. De lichttafel rondom gaf een goed licht op de witte wijn en rode wijn die we gingen proeven. We werden uitgedaagd om te raden naar welke fruit- of kruidensoort de wijn rook. We kregen een goede uitleg over de wijnen en ook hoe je kan zien hoe oud een rode wijn is.
Door het glas van een rode wijn schuin te houden zie je vlak onder de rand van de wijn de sterkte van de rode kleur. Hoe lichter, hoe jonger de wijn. Hoe donkerder, hoe ouder de wijn. Ook leerde ik hier dat je beter geen schapenkaas kan eten bij het drinken van rode wijn. De kaas haalt namelijk de smaak van de rode wijn uit je mond. Zo is er ook een gezegde in Spanje; als je onzeker bent over de kwaliteit van de rode wijn, geef men een stukje kaas en ze proeven het niet meer …
Na de rode wijn eerst geproefd te hebben nam ik een hap van de kaas. En inderdaad, bij de volgende slok rode wijn was de smaak aanzienlijk minder intens, de rijke smaak was weg. Bij de witte wijn was dit niet het geval. De wijnen van Hacienda Zorita vond ik een lekkere diepe smaak hebben. Na een lunch met overheerlijke tapas en gerechten was het tijd voor de volgende Ruta del Vino.
Hier wil je heen: 6x top hotels op Ibiza en ga voor een mini vakantie naar Formentera.
Wijnroute Ruta del Vino Sierra de Francia
Deze streek ligt in tegenstelling tot de heuvelachtige andere rutas in het gebergte Sierra de Francia, vandaar de naam. De wijngaarden in de streek van Ruta del Vino Sierra de Francia liggen dus op verschillende hoogtes, je ziet hier dan ook wijnterrassen. Door de verschillende soorten grond, de oude wijngaarden en het vochtig Mediterannees klimaat is men hier trots op het druivenras ‘Rufete’.
Bodega La Zorra – Mogarraz
Augustin is de eigenaar van bodega La Zorra in de plaats Mogarraz. Hij vertelde ons dat hij vroeger eigenlijk kok was, omdat zijn ouders dat ook waren. Maar dat pakte dus anders uit.
Augustin vertelde enthousiast over zijn wijnen. De witte en rode wijnen smaakten verfrissend. De wijngaarden rond Mogarraz zijn tussen de 80 en 140 jaar oud. 80% van de wijnen wordt geexporteerd. In 2010 is de regio echt aangemerkt als een wijnstreek.
Augustin heeft ook een video gemaakt waarin hij meer vertelt over de oorsprong van zijn wijnen en het proces van het maken van wijn:
Het dorpje Mogarraz
Het dorpje Mogarraz is een prachtig middeleeuws dorpje met een aparte stijl van huizenbouw. Veel van de huizen werden tradiotioneel gebouwd, dat wil zeggen dat beneden, of de begane grond, was bestemd voor het vee of de wijnkelders. De keuken bevond zich op de 2e etage.
Zelfs de burgemeester liep met ons mee en dat gaf mij de kans met haar in gesprek te gaan. Zo vertelde zij dat mede door de Rutas del Vino en door het ecotoerisme, het toerisme naar deze streek toenam. Zij deed er dan ook alles aan om jonge mensen voor het dorp te behouden. Veel dorpen in deze streek hebben namelijk een gezamenlijk probleem; de jongeren trekken weg naar de grote steden en komen niet terug.
Zo heeft het college van Mogarraz ervoor gezorgd dat er een schooltje is zodat ook jonge gezinnen met kinderen blijven wonen in het dorp. Ook zijn er medische voorzieningen in het dorp. Daarnaast probeert het dorp zich te onderscheiden van andere dorpen door kunst.
Een van de vormen van kunst zijn kunstwerken van portretten van mensen die aan de gevels van de huizen hangen. Deze portretten zijn van mensen die in het verleden óf in dat huis zijn geboren, óf meer dan 10 jaar in dat huis gewoond hebben. Zo zie je vele gezichten op de gevels van de huizen als je door de straatjes loopt.
Aan het einde van de wandeling was het tijd voor ons diner. We hebben heerlijk gegeten in het restaurant Ibéricos Calama, wat uitblinkt in de verschillende soorten ham en streekgerechten, een aanrader!
Hoteltip:
Wij overnachten in Hotel Posada Spa Villa de Mogarraz. Het is een comfortabel 4* sterren hotel met een spa voor ontspanning. Het hotel is gebouwd in dezelfde bouwstijl als de huizen in het dorp met vele authentieke details.
– Foto: booking.com
Bodega Cámbrico – Villanueva del Conde
De volgende dag gingen we op bezoek bij bodega Cámbrico. De wijngaarden van deze bodega liggen hoog in de bergen en zijn in terrasvorm. De wijngaarden zijn tussen de 60 en 100 jaar oud en nog niet zo lang geleden werd gewerkt met ezels en paarden in deze wijngaarden. De wijn wordt biologisch verbouwd.
Dit wijnhuis exporteert een deel van de wijnen naar Zwitserland, een belangrijke afzetmarkt voor deze bodega. De Zwiters komen zelf ook de wijn keuren. Ook deze Cámbrico wijnen vond ik een frisse smaak hebben.
Het dorpje Miranda del Castañar
Aansluitend vertrokken we naar het oude dorpje Miranda del Castañar. We werden hier verwelkomd door de burgemeester waarna een rondleiding volgde door dit authentieke dorpje.
De plaats is ommuurd waar je deels overheen kan lopen. De economie van dit dorpje is afhankelijk van de wijngaarden en wijnhuizen in de directe omgeving. Het centrale plein heet ‘Plaza de Armas’ (plein van de wapens), maar wordt ook de ‘Plaza Mayor’ (Grote Plein) genoemd. Dit plein wordt ook gebruikt als stierenarena tijdens de dorpsfeesten. Het stadshuis wat aan het plein ligt was vroeger een graanschuur. Ook ligt een oude school aan het plein en het kasteel.
Dit oude kasteel is het middelpunt van het dorpje. De belangrijkste familie die er woonde was de hertog en familie Alba. Later werd het kasteel een militair verblijf. Vroeger waren er in dit dorpje 3 chocoladefabrieken, maar die zijn er niet meer. Het dorpje is klein, in de winter wonen er ongeveer 300 inwoners, maar in de zomer kan dat oplopen tot zo’n 3000 inwoners.
De klokkentoren staat opmerkelijk genoeg los van de kerk. Dat komt omdat niet alle inwoners wilden bijdragen aan de klokkentoren van de kerk. Toen de optie werd aangeboden om de klokkentoren los van de kerk te bouwen waren meer bewoners bereid de toren mee te financieren. En zo geschiedde!
Lunch bij Restaurant El Molino
Na het bezoek aan Miranda del Castañar was het tijd voor de lunch. We reden naar een prachtige plek waar we in de tuin genoten van een heerlijke lunch. Restaurant El Molino wordt geleid door 3 zussen. Naast dit restaurant loopt een kabbelend riviertje wat samen met de begroeiing bijna letterlijk een oase vormt om van een lekkere lunch te genieten buiten in de schaduw.
Waar nu de keuken en het hoofdgebouw staan, was er vroeger een molen, maar de molen zelf is er niet meer.
Na de lunch ging onze reis verder naar de stad Salamanca.
Over Castilië en León
Castilië en León is een autonome regio in Spanje, waarvan er in totaal 17 zijn. De regio is weer onderverdeeld in 9 provincies die de naam dragen van hun hoofdstad: Ávila, Burgos, León, Palencia, Salamanca, Segovia, Soria, Valladolid en Zamora. De steden Ávila, Segovia en Salamanca zijn UNESCO-steden. Het is de grootste autonome regio van Spanje qua oppervlakte, maar toch woont er maar ongeveer 5% van de totale bevolking van Spanje.
Castilla komt van castillo, kasteel in het Spaans. Vroeger waren er mee dan 500 kastelen in de regio. De regio is niet toeristisch, je vindt hier vooral het landelijke toerisme. De accommodaties zijn kleinschalig en authentiek. Vele bodega’s (wijnhuizen) kun je bezoeken en wijn proeven.
Tip: Vlieg naar Madrid en huur daar een auto en ga zelf op pad om de omgeving te verkennen!
De tips van Castilië en León op de kaart
Handige websites voor je reis
Dit vind je vast ook leuk om te lezen:
- 12x tips voor wat te doen in Málaga
- Vakantie naar Gran Canaria
- De mooiste stranden aan de Algarve
- Vakantie Tenerife
- Roadtrip door Calabrië in Italië
Header foto en overige foto’s: Jeroen – TripTalk, tenzij anders vermeld
¡Hola! Ik ben Jeroen en één van de drijvende krachten achter TripTalk. Al aardig wat van de wereld gezien, met name Europa en het Caribisch gebied. Eén van mijn meest indrukwekkende reizen was toch wel Mexico, dwars door het land. Ik kom graag in het zuiden van Spanje om te hiken, fietsen, golf of genieten van vooral de tapa’s en de Spaanse wijnen. Vragen? Laat gerust een reactie achter!
2 gedachten over “De rijke cultuur en wijnen van de regio Castilië en León in Spanje”
Ik was zo interessant om je artikel te lezen.
Dank voor je compliment Johnny!