Besneeuwde bergtoppen, ondoordringbare wouden en een rijk wildlife maken Alaska tot een grootse wildernisbestemming. TripTalker Wilfried Deelen en zijn gezin reisden met de camper van Valdez naar Haines. Hij genoot kanoënd van de imposante gletsjers in Valdez, van de prachtige bergrit door het nationaal park Kluane en een spannende trekking door de regenwouden rondom Haines.
Ga mee op reis naar Alaska
Valdez is met haar ligging aan zeegebied Prince William Sound, de bergen en gletsjers een prachtbestemming voor outdooractiviteiten. Tijdens een vroege zeekajaktocht hopen we de snelst bewegende gletsjer van Alaska te zien: de Columbiagletsjer. Het is koud. De mist hangt laag en we hebben nog geen idee waar deze gletsjer ligt. Van het eilandje in de Columbia Bay, waar we met een stuk of acht kajakkers zijn gedropt vanaf een klein schip, zijn de contouren niet te zien.
Na een korte kajakinstructie peddelen we binnen een half uur langs de eerste afkalvende ijsbergjes. De stilte, de laaghangende mist en het alleen zijn in een ruig fjordenlandschap waar de natuurkrachten van afspatten, maken dat ik me nietig voel in mijn oranje kajak.
De mist gaat even later over in een voortdurende miezerregen. Met ontzag peddelen we rondom de ijsschotsen die op ons ‘afkomen’. Het worden er steeds meer en ze worden groter. We komen dichter bij de Columbiagletsjer, die we helaas niet kunnen zien vanwege het slechte weer. Dat geldt niet voor de zeehonden en enkele speelse zeeotters.
Hoewel ze er schattig uitzien en soepel tussen en onder de kajaks doorzwemmen, ben ik niet blij als er eentje op mijn achterdek probeert te klimmen. Ze hebben toch scherpe tandjes. De arm van onze gids gaat omhoog en maakt een stopgebaar. IJsschotsen kunnen plots afbreken of kantelen en met dit slechte zicht is het dan ook gevaarlijk om door te peddelen.
Rustig peddelen we naar de rotskust, waar we als zalmen tegen de stroom in een paar riviertjes op varen. En dat doen we niet alleen. Hier en daar zien we onder onze kajaks een zalm zwemmen, totdat er opeens tientallen omhoog springen. Zelden heb ik zo’n natuurexplosie meegemaakt.
Of wat dacht je van Idaho & Montana?
Om in Valdez wildlife te zien, hoef je geen avonturier te zijn. De wildernis ligt hier om de hoek. Sterker nog, beren lopen door de buitenwijken. En als je naar de Fish Hatchery rijdt, spot je tijdens de zalmtrek duizenden zalmen. Zeeleeuwen hebben dat ook ontdekt en zien deze plek als hun favoriete fastfoodrestaurant. Relaxed is de boottocht met de Lu-Lu Belle. Met een kopje koffie op het dek zien we tegen een achtergrond van besneeuwde bergtoppen en fjorden jagende orka’s, zeeleeuwen, walvissen en papegaaiduikers.
Zwarte beer
Valdez laten we met een melancholisch gevoel achter ons. De komende tien dagen verruilen we het heerlijke leven aan zee in voor een onderdompeling in het verlaten binnenland van Alaska en de Yukon. In een huurcamper rijden we over de beroemde Richardson Highway naar Tok. “Daar, daar zit ie”, fluistert een van mijn kinderen, druk gebarend en met opgewonden toon. Rechts van ons zit een zwarte beer. Ik zie hem niet, maar in het open grasland rondom de Lowe River laten een eland en haar kalf zich goed bekijken.
“Hier even stoppen?” Het is de meest gestelde vraag in onze camper. Alaska geeft ons veel redenen om van ons reisschema af te wijken. “Even stoppen bij de Worthington-gletsjer? Veel makkelijker dan hier kom je er niet”, weet een van de kinderen. We stoppen en wandelen naar het uitzichtpunt. Vanaf daar klimmen we via een steil pad met veel los puin langs de gletsjer omhoog en hebben uitzicht op de gletsjer en het imposante berglandschap van Alaska.
Lees hier meer over mooie wandelingen en hikes.
Het voordeel van reizen met een camper is dat je flexibel bent. We besluiten dan ook een paar dagen in nationaal park Wrangell-St. Elias te blijven, wetende dat we slechts een fractie van deze ruige wildernis kunnen zien. Het park is zes keer groter dan Yellowstone en slechts op een paar plekken makkelijk toegankelijk. Op het kampeerterrein Porcupine Creek maken we vuur, drinken een biertje en genieten van de stilte en de prachtige sterrenhemel. Overdag maken we vanaf Nabesna Road dagwandelingen met zicht op de imposante Mount Wrangell. Een actieve vulkaan van ruim 4.300 meter hoogte.
Hoe hoog de pieken, diep de valleien en groot de ijsmassa’s in Wrangell-St. Elias ook zijn, het heeft goudzoekers er niet van weerhouden om onder zware omstandigheden op zoek te gaan naar mineralen. Hun zoektocht heeft geleid tot koper- en zilvermijnen, waarvan de kopermijn in Kennecott a must-see is.
Dit zijn de mooiste wandelroutes in West-Canada.
Ochtendduik
Onze vrienden van reisorganisatie Nature Trek Canada hadden ons op het hart gedrukt om ook Tetlin National Wildlife Refuge te bezoeken. Te veel mensen rijden voorbij aan dit beschermde landschap van wetlands, meren en gletsjerrivieren. Dé plek om watervogels, elanden en bevers te zien.
Het schemert als we Lakeview Campground oprijden. We parkeren onze camper op een prachtplekje direct aan het meer en installeren ons voor de avond: we maken een vuurtje en zien bevers en herten.
De campings in de nationale en provinciale parken van Alaska en Canada zijn uitermate geschikt voor een verblijf met de camper. Elke kampeerplek heeft een picknicktafel en vuurplaats. Stookhout koop je bij de ranger en de grote kampeerplekken garanderen privacy. ’s Avonds is het er heerlijk stil en donker.
“Het is koud! Kom ook in het frisse water”, roept een van de kinderen uitnodigend, als hij een ochtendduik in het meer neemt. Ik roep hem toe dat ik koffie aan het zetten ben en niet weg kan. Een half uurtje later ontbijten we aan het meer. Weer een uurtje later draaien we de Alaska Highway op richting de Canadese grens.
Of maak een rondreis met de camper door West-Amerika.
It’s a no go
Wil je met de camper van Valdez naar Haines rijden, dan moet je door Canada. Door de Yukon en British Columbia om precies te zijn. En dat is geen straf. Niet alleen het weidse, sterk door gletsjers gevormde landschap spreekt tot de verbeelding, dat doen ook plaatsnamen als Burwash Landing, Destruction Bay en Silver City. Dorpjes zo klein, dat het eigenlijk geen naam mag hebben. Het waren de jacht, visserij en handel die mensen naar deze plekken bracht. Zo was Burwash Landing een zomerkamp voor de Kluane First Nations (inheemse volkeren) en Silver City was begin vorige eeuw tijdens de goudkoorts een mijnbouwstadje.
De omgeving nodigt ons uit om de camper voor enkele dagen in nationaal park Kluane neer te zetten. We kamperen er op twee mooie campings aan Kluane Lake en Kathleen Lake en bezoeken het bezoekerscentrum Thechàl Dhâl om over de geschiedenis van de First Nations te leren.
Lees hier over een vakantie naar British Columbia in Canada.
“It’s a no go!” De eerder zo vriendelijke ranger in het bezoekerscentrum maakt ons op strenge toon duidelijk dat een hike langs de rivier Slims deze dagen niet mogelijk is. Er zijn de laatste tijd teveel beren. We lopen de Sheep Creek Trail, die mooie uitzichten biedt op de vallei van de brede Slims. De rivier wordt steeds kleiner, omdat de Kaskawulsh-gletsjer – die de Slims van water voorziet – zich de laatste eeuw zo’n 1,5 kilometer heeft teruggetrokken en zijn rivierloop heeft verlegd. Hierdoor wordt het mooie Kluane Lake, waar de Slims in uitmondt, niet meer gevoed met water. Het waterniveau daalt er dan ook al enkele jaren, met alle gevolgen voor mens en dier van dien.
Pistool
In het dorp Haines Junction stoppen we voor boodschappen, om te tanken en vuil water te lozen. Omdat we weer eens wat anders dan pannenkoekjes, havermout of supermarktbrood voor ontbijt willen, gaan we op zoek naar de lokale bakkerij Village Bakery & Deli. We drinken hier een goede kop koffie, kopen er muffins en heerlijk brood. We slaan bier in bij de plaatselijke drankenwinkel en verbazen ons bij het tankstation over een Alaskaan met een pistool op de heup. Ook dit is Alaska.
Dit zijn de nationale parken van Amerika.
Vanaf Haines Junction is het nog een kleine 250 kilometer naar ons einddoel Haines. Hoewel we de ene Canadese provincie (Yukon) inruilen voor de andere (British Columbia), verandert het landschap nauwelijks. Het blijft adembenemend weids en ongerept. Regelmatig klinkt in de camper de vraag om te stoppen, maar we willen voor het donker in Haines zijn. Na een korte check bij een kleine douanepost, rijden we Alaska weer in en plaatsen onze camper in de schemer op het park Chilkoot Lake State, net buiten Haines. Onze uitvalsbasis om de omgeving de komende dagen te verkennen.
Hiken naar Seduction Point
Voldoende water en eten? Check. Regenkleding en zonnebrand mee? Check. Berenspray mee en getijdentabel gecontroleerd? Check.
We zijn klaar voor een trektochtje naar Seduction Point, zuidelijk van Haines. Het eerste deel van de overwegend vlakke route gaat door dicht woud. Op het ene traject lijk je tegen een groene muur van varens en sparren aan te lopen. Op weer een ander deel van de route plukken we heerlijke zalmbessen. Het pad is goed te volgen en brengt ons op een verlaten strandje met prachtige baai. Aan de andere kant van de baai zien we iets dat lijkt op een oude jerrycan als baken aan een boom hangen. We lopen erheen en staan regelmatig stil om orka’s of walvissen te spotten.
Het opkomende tij dwingt ons steeds dichter tegen het woud aan te lopen, waar we over de rotsblokken en grote stenen moeten klauteren. Dit maakt de tocht zwaarder. “Ik doe dit nooit meer!”, klinkt het achter mij. Die kreten heb ik in vergelijkbare situaties eerder gehoord. Stil zijn en niet reageren, is de beste keuze om de sfeer goed te houden.
Maak een roadtrip door Nevada.
Stemmetje in mijn hoofd
In de middag zetten we op een prachtig strandje onze tentjes op. Bij het vuurtje en het eerste kopje koffie maakt stress en vermoeidheid plaats voor genieten. Dit is waarom kamperen in de natuur verslavend is: actief zijn, het gevoel van vrijheid en dat op een van de mooiste plekken op aarde.
We komen bij, sprokkelen hout, zoeken schelpen en volgen een jagende zeearend. Na een slokje whisky bij het vuur gaan we het bed in. Hoge bomen om ons eten in te hangen zijn er niet, dus sjouw ik ons eten en toiletartikelen naar een kiezelstrand. Ik leg het hoog genoeg neer, zodat ons havermout morgenochtend nog droog is en niet weggespoeld door het stijgende zeewater. Dit moet de beren op Seduction Point niet verleiden ons kampement te bezoeken.
Deze must visits in Canada zijn de moeite waard.
’s Nachts word ik wakker. Ik dacht wat te horen, maar dat blijkt een stemmetje in mijn hoofd. “Heb je het eten wel hoog genoeg neergelegd?” Tegen beter weten in, kruip ik uit mijn slaapzak en open de tent. Ik kijk om me heen of er geen beer rondstruint en loop onder een mooie sterrenhemel naar het kiezelstrand. Het hoogste punt van de vloed is al geweest, ruim een meter van onze twee met eten gevulde kanozakken. “Toch goed gerekend”, complimenteer ik mezelf hardop.
Terugtocht
Het is een zonnige ochtend. De besneeuwde bergen contrasteren met de felblauwe zee. Een zeearend scheert boven de kustlijn en wij genieten van de omgeving en het moment. Met zijn vijven zitten we aan een vuurtje en drinken onze ochtendkoffie. De een lijkt in gedachten verzonken, de ander leest een boek en weer een ander snijdt een pollepel van cederhout.
Terloops merk ik op dat we plannen moeten gaan maken voor de terugtocht. Het is en blijft stil tot iemand vraagt: “Waarom eigenlijk?” Ik overzie het tafereel nog eens. De zeearend is hoog in een boom neergestreken en blijft ook stil. Geen idee eigenlijk waarom we zouden moeten vertrekken.
Haines
Het stadje dat economisch groot is geworden met visserij en houtkap, is nu een prachtige bestemming voor buitensporters en cruiseschepen. De bergachtige omgeving, de regenwouden en de prachtige blauwe baaien nodigen uit tot kajakken, vissen, hiken, raften en mountainbiken. Van een kleine handelspost groeide Haines eind 19e eeuw door tot een zendingspost. Voor de presbyterianen was het een prima plek om de hier wonende Tlingit (Chilkat en Chilkoot) te bekeren. Begin 20e eeuw werd hier tijdens de Gold Rush een militaire basis gebouwd: (het nog deels bestaande) Fort William H. Seward. Wandel hier over de oude paradepleinen en bekijk de prachtige oude officiershuizen.
Ga ook met de camper door Canada.
Handige info voor een reis naar Alaska:
- Visum: Er is geen visumplicht als je korter dan negentig dagen in Alaska verblijft. Wel heb je een digitale reisvergunning nodig (ESTA). Deze kun je online aanvragen. Een Canadees toestemmingsformulier is niet nodig als je per auto vanuit Alaska naar of door Canada reist.
- Temperatuur: Varieert in de zomer van circa 7 graden in het noorden tot circa 25 graden in het zuiden en binnenland van Alaska. De avonden en nachten zijn een stuk koeler (ook in een camper).
- Beste reisperiode: Zomer
- Fun fact: Volgens een theorie is de naam Alaska afgeleid van Alyeska wat ‘groot land’ betekent. Alaska is de grootste Amerikaanse staat met de laagste bevolkingsdichtheid.
Hoe kom je in Alaska?
Valdez is bereikbaar via een 45 minuten durende vlucht vanaf Anchorage (Alaska). Ook is het goed bereikbaar met de auto of camper vanuit Anchorage, Fairbanks en Tok. Een verblijf in Valdez kun je goed combineren met een camperreis door een van de Canadese provincies, de Yukon. Vanuit Dawson (Yukon) is het via de Top of the World Highway ruim 300 kilometer naar Tok en 400 kilometer naar Valdez.
Vanuit Haines kun je met de ferry door naar Whitehorse (Yukon, Canada) of de ferry (Alaska Marine Highway) nemen naar Juneau (Alaska). Deze stad is niet met de auto bereikbaar. Vanuit Juneau vervolg je je reis dan ook met de ferry of het vliegtuig.
Zoek naar hotels voor je Alaska reis Alaska:
Hier wil je zijn tijdens een reis naar Alaska:
Handige websites voor je reis
Dit vind je misschien ook leuk:
- Maak kennis met Canada in het relaxte Ottawa
- 6x doen tijdens een vakantie in Slovenië
- 8x lekker lunchen in Los Angeles doe je hier
- Een reis naar adembenemend Patagonië
- Op camper avontuur in het wilde Yukon in Canada
Zou jij op reis willen naar Alaska?
Tekst: Wilfried Deelen, Beeld: Wilfried Deelen, Lo Camps en Nature Trek Canada
TripTalk is een puur Nederlands reismagazine en schrijft voornamelijk over bereikbare bestemmingen. Wij willen je meenemen naar bereikbare en betaalbare bestemmingen! Onze vaste reporters geven inspirerende en persoonlijke tips. Neem een abonnement!