Markten, traiteurs, brasseries, restaurants, bakkers, slagers, een patisserie hier en nog eentje daar, boerderijwinkels, stalletjes langs de kant van de weg met oesters, honing, appelcider… In Normandië ontkom je niet aan lekker eten en drinken. Het dringt zich aan je op, of je nu wilt of niet. Nou, van mij mag het!
Ontdek wat Normandië te bieden heeft
Het landschap van het Normandische departement Eure is glooiend. De heuvels veranderen van kleur met de jaargetijden en zijn dan weer knalgeel van het koolzaad, dan weer felgroen of omfloerst bruin. In het vroege voorjaar barsten de bloesems van de appelbomen open en dat levert een adembenemend, sprookjesachtig schouwspel op van tere bloemblaadjes in wit en roze. Als je goed luistert hoor je het zoemen van bijen die nectar verzamelen om dat om te zetten in honing. De imker doet deze vervolgens in potten en verkoopt die op de markt of soms ook langs de kant van de weg. Natuurlijk kan ik het niet nalaten een voorraadje honing in te slaan want echte honing en dan vooral de smeuïge crèmehoning is een delicatesse.
Cider
Op het eten van Normandië kom ik zo. Eerst wat je erbij kunt drinken. Laag in alcohol is cider met een percentage van 3-4% alcohol. Er zijn appels in overvloed en daarvan wordt deze bruisende drank gemaakt. Zoet, halfzoet of droog. De halfzoete cider van Ferme des Noës in Saint Aubin sur Gaillon heeft in 2018 en in 2019 een gouden medaille gekregen tijdens het Concours Général Agricole in Parijs.
Dat is een landbouwcompetitie die elk jaar wordt gehouden en waarbij de beste agrarische producten worden onderscheiden met een bronzen, zilveren of gouden médaille. Knap om twee keer achter elkaar zo’n mooie prijs te winnen. Een glas gekoelde cider is een voortreffelijk apéritief en ook bij de hartige boekweitpannenkoeken waar de streek bekend om is smaakt een glas cider uitstekend.
Wat dacht je van een rondreis door Zuid-Frankrijk?
Een stukje verderop, niet ver van het stadje Gaillon, hobbelen we over een pad vol kuilen dat ons leidt naar Ferme de l’Aunay. Daar wordt eveneens van de appels van de boomgaard die de boerderij omringen een droge cider gemaakt hoewel die veel minder elegant van smaak is dan die van Ferme des Noës. De cider ruikt en smaakt naar het platteland. Ik vind hem boers en stevig maar toch lekker. Past heel goed in en bij een kipgerecht. Cider heeft dus duidelijk ‘terroir’, dat wil zeggen de kenmerken van de appels van dat specifieke stukje grond, gecombineerd met de kennis van de cidermaker.
Een straat vol lekkers
Gaillon ligt à la campagne, op het platteland, op nog geen uur rijden van Parijs. Het is een kleine stad die wordt gedomineerd door het gelijknamige kasteel. Dat imposante bouwwerk is te bezoeken in de zomermaanden en dan biedt het een magnifiek uitzicht over de stad. Gaillon is gezegend met een aantal culinaire hotspots die vrijwel allemaal zijn gesitueerd in de Rue Géneral de Gaulle. Ook de wekelijkse markt vindt er plaats. Bij traiteur en boucherie (slagerij) Haas zijn elke dag de vitrines volgeladen met de heerlijkste zaken die allemaal in eigen huis bereid worden en het seizoen weerspiegelen.
Ook leuk om te doen: een roadtrip langs de Franse Atlantische kust maken.
Als voorgerecht kun je een charcuterieschotel bestellen die bestaat uit huisbereide paté, gekookte en gedroogde worst en dikke plakken rauwe ham. Of kiezen voor slakken, gevuld met een kruidenboter waarin verse groene kruiden en knoflook zijn verwerkt. Mousse van vis, van groenten, van schaaldieren vechten eveneens om aandacht net als de vitrine met kant en klare gerechten, glaasjes met krab en kreeft gevuld, of met een mengsel van gerookte zalm. Het is moeilijk kiezen uit zoveel lekkers maar ik troost me met de gedachte dat ik de volgende dag terug kan komen om weer iets anders uit te kiezen.
Met een tas vol delicatessen is het vervolgens zoeken naar het perfecte brood bij de gerechten. Want ‘when in France, do as the French do’. Brood wordt er gedurende de hele maaltijd gegeten om te besmeren, te soppen of, echt waar, je mes mee schoon te maken voor het volgende gerecht. Wordt het een baguette (stokbrood) of een pain (brood, rond, langwerpig, met granen, wit, desem), een flûte (dun stokbrood) of een pain d’épis (stokbrood met uitsteeksels die op zich kleine broodjes zijn)? Of een brioche voor bij de foie gras? In de straat zijn wel vijf boulangeries gevestigd en allemaal hebben ze artisanal brood. Ambachtelijk bereid in eigen bakkerij en afgebakken in eigen ovens. De ene bakker heeft alleen brood en viennoiserie (luxe zoete broodjes) de andere heeft er ook nog een uitgebreide patisserie afdeling bij waar grote en kleine taarten verleidelijk uitgestald zijn. Nog een tas vol lekkers volgt, nou ja, dan loop je in elk geval in evenwicht.
Of ontdek de regio langs de Yonne in Frankrijk.
De beste bakker van de streek
De aller, allerbeste bakker van de streek vond ik echter in Heudebouville, een kwartiertje rijden van Gaillon. Serge en Claudine Gosselin bakken daar brood alsof het een lust is. Serge is een meesterbakker, een maître artisan. Als Michelin sterren zou geven voor bakkers zou hij er minimaal twee krijgen. Het desembrood heeft een glanzende korst die kraakt als je het indrukt en vervolgens terug in vorm komt van het veerkrachtige binnenste. Naast het vaste assortiment zijn er elke dag kleine broodjes, sandwiches, opgemaakte open sandwiches om mee te nemen, taartjes.
Enfin ga zelf maar kijken maar wees er vroeg bij want het drukste is het in de ochtend. Je kunt het niet missen want Boulangerie Gosselin is gelegen aan de Route Nationale. Parkeren voor de deur en vlakbij een stoplicht zodat je ook nog eens makkelijk weer de weg opkomt.
Restaurants
De hoofdmaaltijd in Frankrijk is de lunch. Dan wordt er een drie of viergangenmaaltijd genuttigd. Op scholen, bij bedrijven, thuis of onderweg. In veel restaurants wordt een ‘menu ouvrier’, een werknemersmaaltijd, geserveerd voor een zeer laag bedrag van om en nabij tien euro. Het bedrijf draagt er financieel aan bij. En ook de overheid want parkeren in de steden is tussen 12.00 en 14.00 uur gratis. De wegen en snelwegen zijn dan het minst druk en als ik door Parijs moet kies ik vaak deze tijden en eet dan een broodje in de auto. Ja sorry, dan gaat snelheid even voor culinair genot.
Meer lezen over Frankrijk?
Restaurants hebben naast à la carte gerechten verschillende menu’s. Die menu’s zijn uitgebalanceerd en bieden gerechten voor een vaste prijs. De opbouw is voorgerecht, hoofdgerecht, kaas en/of dessert. Ook de schoolmaaltijden zijn op die manier opgebouwd. Kinderen, van klein tot groot, leren op school gevarieerd te eten en lusten daardoor bijna alles. Eind van de middag, als ze uit school komen, is er thuis een ‘vieruurtje’ dat bestaat uit een viennoiserie, cake of koekjes. De avondmaaltijd bestaat vaak uit soep en yoghurt, matig in elk geval. En dat is een van de geheimen van de Fransen waardoor ze over het algemeen niet corpulent zijn.
Op zon- en feestdagen wordt er thuis voor de lunch flink uitgepakt en kookt men zelf. Of gaat men, met de hele familie, grootouders inclusief, uitgebreid uit eten. De zaterdagavonden zijn meestal gereserveerd voor stelletjes of vriendengroepen. De tafelgesprekken gaan meestal over wat er nu gegeten gaat worden, wat er in de dagen ervoor op het bord verscheen en waar de week erop gegeten gaat worden. En dat gebeurt echt in heel Frankrijk, niet alleen in Normandië. Het hoort gewoon bij de levensstijl van deze levensgenieters.
Hier moet je zijn in Normandië:
Dit vind je misschien ook leuk:
- Interview Willem Dieleman: al pannenkoeken bakkend de wereld over
- Het lekkere eten van Marokko: land van duizend-en-één hapjes
- 25x tips voor een vakantie in Bourgondië, Frankrijk
- 7x de mooiste uitzichten van Tsjechië
Enthousiast geworden om al het lekkers te proeven in Normandië?
Fotocredits: Nelleke Launspach
Nelleke Launspach is journalist en beleeft de veelal luxe reizen die zij maakt intensief. De onderwerpen legt zij vast in tekst en beeld. Van culinaire zaken weet zij veel en dat is dan ook terug te lezen en te zien. Je proeft het bijna. Daarnaast schrijft ze over de reis zelf, luxe hotels en cruises, musea, galeries en waar je overal het beste kunt shoppen. Dat alles is haar wel toevertrouwd.
2 gedachten over “De gastronomie van Normandië”
in een woord WOUWWWWWWW top hoor. wat een prachtig verhaal en alles zo lekker zou bijna verhuizen.
Dank je wel Peter van der Sterren voor je complimenten. In plaats van te verhuizen naar Normandië kun je er ook voor een vakantie of een lang weekend naar toe. Je bent nu een insider!!