Van de tuinen en grand villa’s van de Noord-Italiaanse meren tot het heerlijke dolce far niente (zalig nietsdoen) aan de stranden van de Italiaanse Rivièra. Voeg daarbij een vleugje rauwheid van de havenstad Genua en je hebt de perfecte mix voor een vacanza Italiano. Niks meer aan veranderen. Lees verder en ontdek een vakantie in Noord-Italië.
Zo kan een vakantie in Noord-Italië zijn:
We zijn de Zwitsers-Italiaanse grens nog niet over of bij de eerste afslag is het gelijk al raak: Lago di Como! In een bocht van de autostrada direct al een glimp, meer is het niet. Onder ons ligt het meer, in de schaduw van de besneeuwde Alpen en aan beide zijden omsloten door steile groene hellingen. Heb je de afslag niet genomen, dan heb je gelijk al spijt. Want weer een paar kilometer verder zijn de bergen ineens verdwenen en jakkeren we door de snikhete Povlakte recht op Milaan af. Was het een droom?
Als James Bond aan het Comomeer
We moeten terug. Die hele korte impressie van het diepblauwe meer tussen de bergen laat ons niet los. Dus draaien we, zodra het kan, de snelweg af en volgen binnendoor de borden naar Como weer terug. Nog even later kronkelen we met de auto over de smalle wegen langs de oevers van het Comomeer. Op naar Bellagio, het iconische plaatsje op de meest centrale plek van het meer.
Ook mooi: een roadtrip door de regio Calabrië.
Dat zit zo: het Comomeer heeft de vorm van een omgekeerde Y, met de twee takken naar het zuiden. Op de plek waar die samenkomen vind je Bellagio. En dat trekt volk. Boten varen af en aan: van passagiersboten tot speedbootjes.
Ook wij hebben al snel in de gaten dat je je hier sneller per boot verplaatst dan per auto. Op de plek waar alle boten aanleggen, ligt het zalmroze Hotel Metropole Suisse te schitteren in de zon. Als je van tevoren hebt geboekt, mag je met de auto tot voor het hotel komen om je bagage uit te laden en in te checken. Als we het hotel naderen over de boulevard, waar een kudde toeristen voor ons uiteen moet wijken, voelen we ons een beetje James Bond.
Dit artikel verscheen eerder in TripTalk magazine
TripTalk magazine neemt je mee naar bereikbare en betaalbare bestemmingen! Onze vaste reporters geven inspirerende en persoonlijke tips.
Neem nu een abonnement op ons reismagazine en profiteer van de AANBIEDING!
Geen mooier begin van de dag dan een ontbijt op het terras van je hotel aan het meer, terwijl onder ons de eerste ferry’s alweer mondjesmaat toeristen beginnen aan te voeren. Nog even en het geroezemoes heeft weer de overhand in de straatjes van Bellagio. Wij laten ons inspireren door de bestemmingen die op de boten vermeld staan: Varenna, Lenno, Menaggio en we maken plannen voor de dag.
Ga je naar Venetië? Bezoek dan ook de eilanden van Venetië: Burano, Murano en Torcello.
Instagramprinsesjes
Varenna ligt één stop met de veerboot verderop. Het boottochtje duurt niet lang, maar het vakantiegevoel neemt bezit van ons zodra we wegvaren. Het dorp met zijn mosterdgele huizen ligt nog te dromen in de schaduw als we van boord gaan. We klimmen via een bosrijk pad dat achter het dorp omhoogvoert naar het Castello di Vezio.
We komen uit bij een middeleeuwse burchtruïne waarvan alleen nog de toren overeind staat. Een mooier uitzicht over het centrale deel van het Comomeer bestaat er niet. Onder ons trekken boten witte strepen door het meer en zien we het centrum van Varenna tegen de bergwand aangeplakt liggen.
Of wat dacht je van een stedentrip naar Rome of een stedentrip naar Venetië?
Ook zien we de langgerekte tuinen van Villa Monastero aan een smalle strook langs het meer liggen. Vanaf de weg vallen ze haast niet op, maar als we daar vandaan de deur van de receptie openen, worden we direct omvergeblazen door het uitzicht en wel zodanig dat we de dame bij wie we kaartjes moeten kopen haast over het hoofd zien. Uiteraard kopen we een ticket voor de tuinen.
We wandelen langs prieeltjes en folies en bewonderen de botanische tuinen met hun geurende oleanders, cipressen en citrusbomen. Hier en daar instagramprinsesjes die hun plaatjes laten schieten door hun chaperons.
’s Avonds, als alle dagjesmensen weer vertrokken zijn, is ook in Bellagio de rust weer teruggekeerd maar blijft het gezellig druk in de restaurantjes en op de terrassen. Vooral Amerikaanse toeristen weten Bellagio goed te vinden. Reserveren is een must. Wij doen dat bij La Dolce Vita en bestellen er een overheerlijke risotto.
Paleizen en tuinen
Aan de overkant van het meer, in Lenno, vinden we niets terug van al die drukte, hoewel ze hier de afgelopen decennia al wel wat filmcrews over de vloer hebben gehad. De nabijgelegen Villa del Balbianello was decor in een Star Wars-film en in de James Bond-film Casino Royale.Als wij er zijn, is de villa gesloten, maar niet getreurd. Aan het Comomeer struikel je werkelijk over de villa’s die je kan bezoeken. Die werden ooit bewoond door mode- en textielmagnaten uit het nabijgelegen Milaan.
Dit zijn leuke steden voor een stedentrip in Europa.
Eén stop met de boot verder en we leggen aan bij Villa Carlotta, waar de familie Clerici in de 17e eeuw een grote tuin aanlegde. Je hebt de villa en meer dan twee hectare aan tuinen die je kan bezichtigen. Daar kom je in een miniwereld waarin fantasie en werkelijkheid wat door elkaar lopen.
Rododendrons, camelia’s en azalea’s wisselen elkaar af en overal zie je tot de verbeelding sprekende sculpturen. Er is een Japanse zen-tuin, een bamboebos en een complete vallei vol varens. Heerlijk vinden we het om hier een paar uur te vertoeven.
Het leuke van het Comomeer, is dat je alle plekken heel relaxt per boot kan bezoeken. Veerboten varen af en aan langs alle plaatsen langs de oevers van het meer. En zo lopen we een kwartier later alweer door het even verderop gelegen Menaggio, met zijn flaneerboulevard en aan het water gelegen dorpsplein.
Ook een vakantie naar Sicilië is genieten!
Het is borreltijd, dus een ideale plek voor een panini met een vino rosso. Een mooie afsluiting van ons bezoek aan het Lago di Como, waar we bijna zouden vergeten dat Italië nog zoveel ander moois te bieden heeft.
Door naar de Italiaanse Rivièra
En zo vervolgen we de volgende dag onze trip door Italië en doorkruisen een zinderende Povlakte waarna de autostrada zich een weg baant door het kustgebergte en we door de voorsteden van Genua afdalen naar de kust. De blauwe Méditerranée laat zich in het begin maar sporadisch zien.
Dit zijn mooie roadtrips door Europa.
Eerst verscholen achter de Genuese flatgebouwen, later ontnemen talrijke tunnels ons het uitzicht waar we voor gekomen zijn. Maar dan wijkt het kustgebergte wat verder landinwaarts en krijgen we vrij zicht op het groene vruchtbare landschap van Ligurië en nemen de afslag bij Sestri Levante.
De avond na onze aankomst daar vallen we met onze neus in de boter: er is een dorpsfeest gaande bij de Parrocchia di Santo Stefano del Ponte, vlakbij ons onderkomen, aan het eind van een weg die langs wijngaarden vanuit de badplaats de heuvels in gaat. Oud en jong zit aan lange tafels en er wordt gegeten, gedronken en gelachen. Naast de kerk staat een podium en er kan gedanst worden op live muziek. Alles en iedereen is op de dansvloer te vinden.
We zitten aan het oostelijk deel van de Italiaanse Rivièra, tussen Genua en La Spezia, oftewel de Rivièra di Levante. Hier vind je enkele toeristentrekpleisters van wereldformaat. De intieme haventjes van Portofino en Cinque Terre, met hun rijk gekleurde huizen met op de achtergrond een dramatisch mooi kustgebergte, zijn exact de oorzaak van een niet aflatende stroom toeristen naar dit deel van Italië.
Italiaanse badplaats pur sang
Tussen al dat geweld ligt Sestri Levante. Een Italiaanse badplaats pur sang. Het heeft alles: wandelpromenades met palmbomen, mooie zandstranden (in dit deel van Italië voeren kiezels de boventoon) en een oergezellig centrum zonder poespas. En, van bovenaf bekeken, ligt de plaats er überschilderachtig bij met haar schiereiland, waarover je binnen één minuut van het ene naar het andere zandstrand oversteekt.
Voor dat uitzicht moet je wel wandelschoenen aantrekken. Eerst een poortje onderdoor vanuit de Via XXV Aprile en dan wijst de Sentiero per Punta Manara zich vanzelf omhoog. Het wandelpad leidt uiteindelijk naar een oude toren op een landtong ten zuiden van Sestri Levante.
Voor die toren hoef je de wandeling niet te maken, maar de uitzichten, zowel voor als achter je, zijn reden genoeg om deze kleine expeditie te ondernemen. Na terugkomst in het centrum van Sestri Levante vinden wij dat we wel een heerlijk plankje antipasti met een karafje wijn verdiend hebben op het terras van Trattoria Turin.
Deze mooie stranden in Italië wil je niet overslaan!
De spoorweg gaat vlak langs de kust en het strand van veel badplaatsen langs de Rivièra. Je kan hem daarom vervloeken, maar het is ook een zegen voor de reiziger. De trein brengt je immers in een oogwenk in alle dorpen en steden langs de kust. Ook in Genua. De havenstad die ingeklemd ligt tussen de zee en de Ligurische Apennijnen op een plek waar de kust een grote bocht maakt.
Genua La Superba
In de halfcirkelvormige Porto Antico liggen de cruiseschepen van MSC gebroederlijk naast elkaar; het heeft wel wat intiems. Vanuit die haven ligt een van de oudste Middeleeuwse stratenpatronen van Europa voor je klaar om ontdekt te worden. Vanuit de haven kronkelen de caruggi in de richting van de hoger gelegen wijken. Caruggi, dat is Italiaans voor steegjes, zoals je die alleen maar in Genua ziet. En ze zitten vol leven.
Dicht bij de haven zitten Afrikaanse matrozen in barretjes bijeengekropen. Loop je wat verder omhoog dan ontdek je pleintjes zoals de verstilde Piazza dei Truogoli di Santa Brigida met een middeleeuwse wasplaats of het meer levendige Piazza delle Erbe.
Ga je ook naar Rome? Dit zijn leuke hotels in Rome!
Aan dat laatste pleintje, weten we inmiddels, woont de Nederlandse schrijver Ilja Leonard Pfeijffer, die twee boeken over Genua schreef, waaronder Genua, La Superba. Een boek over de ziel van de stad, een liefdesverklaring die je meeneemt langs de rafelranden van de stad.
Wij ontdekken onze eigen versie van La Superba (wat overigens de hoogmoedige betekent) op onze dwaaltocht door de schaduwrijke steegjes op deze snikhete dag. We zijgen neer aan het enige tafeltje dat buiten een barretje staat voor een glas koud bier.
Even laten we het labyrint achter ons en komen terecht in het 19e-eeuwse deel van de stad: lange boulevards, overdekte promenades en classicistische gebouwen. Op de Piazza De Ferrari verdringen mensen zich bij de fonteinen. Verleidelijk is het wel om je hier zeiknat te laten worden in het bruisende water.
Ook leuk: overnachten op wijngaarden in Trentino.
Tegen de avond, als we weer terug zijn in de caruggi, vinden we Sa Pesta, een traditionele trattoria. We lopen langs houtovens en een in het wit en groen betegelde interieur; achterin komt net een tafeltje vrij. We bestellen de specialiteit van het huis, de torte di verdura, wat eigenlijk gewoon groentetaart betekent. Deze hartige taarten worden gemaakt in enorme ronde bakken. We hebben geen spijt van onze keuze, voorafgegaan door – hoe kan het ook anders – antipasti van trofie met pesto.
Italiaanse vakantie
In Portofino draait alles om zien en gezien worden. Cruiseschepen liggen voor de kust en met tenders komen de passagiers aan wal. Heb je een jacht, dan kan je tot in het haventje komen met je schip. Wij komen er ook aan met een boot: een rondvaartboot die vanuit Sestri Levante wat stops aandoet langs de kust.
Natuurlijk, het is een plaatje van een haventje, afgeschermd van de zee door een groene kaap met cipressen en pijnbomen. Ontegenzeggelijk mooi, maar dan moet je wel even door de massa’s dagjesmensen heen kijken. En misschien dat je tussen de menigte dan ook nog een glimp van de Kardashians of andere beroemdheden opvangt.
Wil je naar Spanje? Dit zijn leuke steden in Spanje.
Een heel andere wereld speelt zich af aan de andere kant van de landtong: in Camogli tref je vooral Italianen aan die zelf met vakantie zijn. In het weekend komen de Genuezen hierheen voor hun eigen portie strandplezier. Op het smalle kiezelstrand staan de ligbedjes en parasols netjes georganiseerd rij aan rij om zo efficiënt mogelijk plaats te bieden aan de vele badgasten.
Wij geven de voorkeur aan de boulevard met zijn okergele en oranje gevels en flaneren zo naar het haventje waar een oude kapitein zijn kleinkinderen leert vissen. We pakken een terrasje bij Sea Bar Bistingo, bestellen een prosecco en leggen een kaartje. Als de zon een stuk lager staat en we de drankjes hebben laten bezinken gaan we nog even zwemmen in de zee. Zo hoort vacanza in Italia te zijn.
Levanto, een stukje zuidelijker langs de kust, is een aperelaxt badplaatsje waar ze een tijd geleden een stuk spoorlijn wat verder landinwaarts hebben verlegd. Daarna werd het oude spoortraject dat niet meer werd gebruikt omgetoverd tot fiets- en wandelpad. Het verbindt Levanto met de dorpen Bonassola en Framura. En zo wandel je deels door oude spoortunnels (lekker koel!) je eigen route langs de Ligurische kust van dorp naar dorp.
Wist je dat je ook goed kan fietsen in Málaga?
Nu vertrekt er ook nog een andere wandelroute vanuit Levanto, de andere richting op. Maar dan minder geplaveid en klimmend en dalend over ezelspaden van dorp naar dorp. Levanto is namelijk ook startpunt voor een wandeling langs de dorpen van Cinque Terre. Dat is dan weer een heel andere vacanza Italiano.
Het huis van de schrijver
Ben je fan van Beau van Erven Dorens? Dan heb je waarschijnlijk een of meer afleveringen gezien van het programma Lago di Beau. Treed in zijn voetsporen en die van zijn gasten. Ga eten in het restaurant van Hotel Vapore in Torno. En duik van het bruggetje bij Nesso of struin door het romantische Bellagio. Meest gestelde vraag is echter, waar zich toch dat alleraardigste optrekje bevindt waar Beau en zijn gasten logeerden. De villa heet The Writer’s Nest en als je er tien mille tegenaan smijt dan mag je het een weekje jouw vakantiehuis noemen.
Pesto? Op naar Genua
Wil je de lekkerste pesto proeven? In Genua is pesto ooit bedacht. Meng de beste olijfolie met knoflook, pijnboompitten, geraspte parmezaan en verse basilicumblaadjes. Het best smaakt pesto met trofie, een pastasoort ook uit deze streek afkomstig. Het zijn kleine, met de hand gerolde stugge vormpjes.
Combineer dat met een stuk focaccia (niet ontoevallig ook afkomstig uit de regio Ligurië) en een glas frisse Vermentino wijn en je wil echt niet meer weg hier. Buon appetito!
Zoek ook naar hotels voor een vakantie in Noord-Italië:
Booking.comHier wil je heen tijdens een vakantie in Noord-Italië:
Dit vind je misschien ook leuk:
- Een vakantie vol natuur en cultuur in de Spaanse regio Murcia
- ‘Thursday Travel Star’ Aletty: Ontdek de Italiaanse en Spaanse steden
- Stedentrip naar Milaan: dit kun je doen in 48 uur
- 8x leukste parken en tuinen in Rotterdam
- Snorkelen en zwemmen op Tenerife doe je hier
Zie jij een vakantie naar Noord-Italië ook wel zitten?
Tekst en beeld: Kees Bikker
Als kind ben ik aangevallen door een zwerm muggen met diverse mutaties van het reisvirus en flink geprikt. Waardoor ik verslaafd ben geraakt aan wandelen in de Vogezen, de regenwouden van Nieuw-Zeeland, de Transsiberië Express, Praag en Ladakh om zo maar wat te noemen. Geen bestemming is saai, ik voel me overal thuis.