Kia Ora Nieuw-Zeeland! Het land van de kiwi’s, metropolen, groene heuvels, oude Kauri-paden, gletsjers, nationale parken, trektochten… Het land van bovenal heel veel avontuur en adrenaline. Wie verwacht simpelweg nog een ander westers land vol wolkenkrabbers en gehaast binnen te stappen heeft het goed mis. In het serene land, bestaande uit twee grote eilanden, word je overladen door cultuur, rust en vriendelijkheid. Reis mee naar het Noordereiland van Nieuw-Zeeland.
Ik heb, vlak voordat dit prachtige land totaal op slot ging door de pandemie, beide eilanden mogen ontdekken. Tijdens mijn reis door het prachtige Noordereiland merkte ik dat veel van mijn medereizigers enkel aan het wachten waren op de overtocht naar het Zuidereiland. Het Zuidereiland staat regelmatig in de spotlight, en terecht, maar het Noordereiland heeft ook veel te bieden! Daarom deel ik maar al te graag mijn ervaringen in dit stuk ondergewaardeerd Nieuw-Zeeland.
Zo kan een reis naar het Noordereiland van Nieuw-Zeeland zijn:
Begin je reis op het Noordereiland van Nieuw-Zeeland in de havenstad Auckland
Auckland is de grootste stad van Nieuw-Zeeland en de thuisbasis van meer dan een derde van de bevolking van het hele land. Voordat je in Auckland aankomt, zal je veel tegenstrijdige meningen horen over Auckland. De stad heeft veel liefhebbers, maar velen ontvluchten deze metropool het liefst direct na aankomst om de natuur in te trekken. Zelf vond ik de combinatie van wolkenkrabbers, havens, een diverse restaurants scene en hippe buitenwijken best leuk!
De bruisende havenstad zag ik zelf echter vooral als handig startpunt van mijn reis. Ik heb hier nog even snel de laatste benodigdheden kunnen inslaan voordat ik aan mijn avontuur op het Noordereiland van Nieuw-Zeeland begon. Zo ging ik racend op elektrische stepjes de heuvels af om mijn boodschappentas te vullen en scheurde ik tussendoor nog langs de sky tower, de haven, en door queen street.
Deze steden in Nieuw-Zeeland wil je bezoeken.
De top van Nieuw-Zeeland
Na drie dagen inkopen doen was het tijd om op de bus te stappen. Ik maakte in Nieuw-Zeeland gebruik van een hop-on hop-off bus. Deze bussen hebben een vast netwerk rond beide eilanden, en met een buspas kan je 12 maanden onbeperkt gebruik maken van deze route. Echter heb ik ook hele leuke verhalen gehoord van mensen die een busje hebben gehuurd, en heb ik ook bijzonder veel avonturiers ontmoet die het hitchhike avontuur zijn aangegaan.
De eerste rit ging naar Cape Reinga, een niet erg geliefde bestemming want de bus was zo goed als leeg. Het topje van Nieuw Zeeland wordt vaak (geheel onterecht) overgeslagen door de meeste toeristen, simpelweg omdat het niet op de toeristische route ligt. Cape Reinga is een iconische plek om te bezoeken in Nieuw-Zeeland! Het staat vooral bekend als het noordelijkste punt van het land (hoewel het dat technisch gezien niet is).
Het is zonder de hop-on hop-off bus erg moeilijk om hier te komen én er is geen internetverbinding. Een lastig te promoten uitje dus… Wat maakt Cape Reinga dan toch zo speciaal? Cultuur en uitzichten!
Cape Reinga is niet alleen een ontzettend mooie plek, het heeft ook een bijzondere betekenis in de Maori-cultuur. Voorbij de vuurtoren van Cape Reinga, kan je Manawatāwhi (Drie Koningen Eilanden) zien die oorspronkelijk werden bewoond door Maori. Vanwege de afgelegen ligging was hier vrijwel nooit sprake van ziektes en ongedierte, en daarom heeft het eiland een bijzonder ecosysteem met misschien wel de meest zeldzame flora en fauna ter wereld. De felle kleuren en de geluiden van de wilde zee en tropische vogels maken dit een magische plek.
Cape Reinga is ook het punt waar de Tasmanzee en de Stille Oceaan in elkaar overgaan. Op heldere dagen zie je goed hoe de twee verschillende kleuren zeeën samenvloeien, en hoe het rozige water tegen de helderblauwe zee botst. Het gebied rondom de Kaap is voor de Maori’s heilig land, hou hier rekening mee! Zo is het bijvoorbeeld niet toegestaan om hier te eten.
Ook leuk: volg deze routes door Nieuw-Zeeland.
French Toast, de leukste dolfijn in de Bay of Islands
Tussen de koeien en schapen die het landschap van het Noordereiland regelmatig overnemen ligt het plaatsje Paihia, de toegangspoort tot de Bay of Islands. Paihia zelf is een kleine plek die door toeristen voornamelijk wordt gebruikt om tot rust te komen na al het avontuur wat er in de regio te beleven valt. Je kan hier wandelen, kajakken, duiken, zeilen, skydiven en nog veel meer.
Omdat ik maar twee dagen had, kon ik niet alles doen en moesten er keuzes worden gemaakt. De receptioniste van het hostel raadde mij een zeiltocht door de ‘Hole in the Rock’ aan. Na wat plaatjes opgezocht te hebben had ik er onwijs veel zin in. Leuk, dan varen we door zo’n groot gat heen! Helaas mochten we de Hole in the Rock alleen van een afstandje bewonderen.
Op de terugweg werd onze boot vergezeld door enkele dolfijnen. Dit maakte de teleurstelling van het niet door het enige echte gat van de Hole in the Rock varen weer helemaal goed. Onze gids was bekend met de dolfijnen en riep door de krakende speakers de namen van de zoogdieren die onze boot vergezelden. Mijn favoriete dolfijn heette French Toast!
Deze plekken in de natuur van Nieuw-Zeeland mag je niet missen!
De Windows foto in het echt
Na een korte tussenstop in Auckland gaan we langzaam richting het zuiden. Voordat we echt in zuidelijke richting vertrekken stoppen we nog even in Hahei. Hahei is gelegen nabij een prachtig wit zandstrand, en het modderige hot water beach. Hot Water Beach is vrij uniek. Er is een natuurlijke warmwaterbron die onder het zand loopt waardoor je bij eb een gat kan graven en zo je eigen natuurlijke hottub maakt! Het water onder het zand is erg heet, dus pas goed op waar je graaft (ik ben hier verbrand, en dat kwam niet door de zon)!
Het hoogtepunt is toch wel de Cathedral Cove Hike. Langs hordes vechtende geiten waarvan je de hoorns tegen elkaar kon horen klinken, en schilderachtige rotsformaties vind je hier een grot waar menig Windows-gebruiker erg bekend mee is: de Windows standaard achtergrond.
Nadat je je door een flinke groep Windows-fans hebt geworsteld snap je de keuze. De grot vormt zich als een lijstje om het rotsblok dat prachtig wordt verlicht door de zon die reflecteert op het zeewater. We zijn nu twee jaar verder, maar het blijft leuk om zodra iemand zijn laptop open doet ‘daar ben ik geweest!’ te roepen.
Lees hier tips om van je jetlag af te komen.
Een andere planeet en de geur van rotte eieren in Rotorua
Rotorua is een van de meest populaire toeristische bestemmingen op het Noordereiland van Nieuw-Zeeland. Het dynamische geothermische landschap zorgt voor spannende wandelingen in de natuur, culturele Maori-ervaringen, en uitstapjes naar stinkende geisers.
Zodra je Rotorua binnenrijdt, word je verwelkomd door rook dat al borrelend uit de kern van de aarde dwars door het asfalt en de stoeptegels komt. Rotorua ruikt in eerste instantie ook een beetje naar rotte eieren, maar daar wen je enigszins aan. Het maakt de bestemming nog unieker! Het eerste wat ik deed in Rotorua was een tour boeken naar Waiotapu thermal wonderland.
Wie dit park binnenstapt, zal alle kennis over onze planeet in twijfel trekken. Met gifgroene wateren, waarvan sommige langzaam transformeren in een oranje kleur, felrood stoom, borrelende geluiden, en een geur die je niet kan plaatsen, bevind je je tijdelijk elders in het universum. Je hebt hier ook verschillende hotsprings, let alleen wel weer op de temperatuur en het sulfur gehalte. Zorg er in ieder geval voor dat het water niet te dicht bij je gezicht komt.
Een ondergrondse Maori barbecue in Lake Ani Whenua
Deze retraite aan het meer ligt ver van de bekende toeristische routes en is de beste plek om te genieten van een Nieuw-Zeelandse zonsondergang. Het is ook een plek waar je de authentieke, moderne Maori-cultuur kan ervaren, terwijl je leert over het platteland van Nieuw-Zeeland.
Je slaapt hier op het terrein van een Maori familie die zich inzet om de Maori cultuur op zo authentiek mogelijke wijze over te brengen aan backpackers. Ze leerden mij en de andere gasten Maori spelletjes, lieten ons traditionele kunst zien, en maakten gevlochten armbandjes van gras.
Na slechts een dag met de gastvrije familie te hebben doorgebracht voelde het alsof ik het land op een hele andere manier heb leren begrijpen. De familie leert je over de kant van Nieuw-Zeeland die je normaal niet ziet. De oorspronkelijke bevolking wordt onder de aandacht gebracht, maar ook de grote landelijke economische verschillen.
Het gebied rondom het meer is erg arm en ze ervaren veel negatieve aandacht in de media. Het was een bestemming waar ik zelf nooit op was gekomen. Vanwege de reputatie maar ook omdat het niet op de toeristische route ligt. Maar ik ben blij dat ik er ben geweest.
In de avond bereidde de eigenaresse een Hangi barbecue voor ons. Dit is een traditionele Maori manier van barbecueën waarbij het vlees in een gat onder de grond in de fik wordt gezet. Vervolgens wordt er een kleed over gegooid en dinner is ready! Naast het vlees was er traditioneel brood (een soort grote oliebol, altijd lekker) en vooral heel veel gezelligheid.
Ga je in je eentje naar Nieuw-Zeeland? Wij hebben tips voor als je alleen op reis gaat.
De restjes van de barbecue hebben we de ochtend daarna naar een school in de buurt gebracht. De kinderen hier hebben het erg moeilijk en leken blij te zijn met ons bezoek. We werden verwelkomd met een traditioneel welkomstlied, inclusief dans. De gemeenschap rond het meer is bijzonder hecht, wat erg mooi was om te zien. Je voelt je hier, tussen deze mensen, meteen welkom.
Het meer van Taupo
Nadat het tijd was om vaarwel te zeggen tegen de kinderen in Lake Ani Whenua, vertrok de bus naar Taupo. Taupo is een populaire stad in Nieuw-Zeeland. Het ligt aan de rand van ‘de grote plas’ zoals de lokale bevolking het noemt. De stad is een bijzonder mooie en handige uitvalsbasis voor degenen die graag mountainbiken, wandelen, vissen, ontspannen, feesten of sterren kijken. Ik was hier zelf slechts een uur dus ik kan je niet veel meer vertellen dan dat het meer er leuk uit zag door het busraam, en dat ze er lekkere chocoladecake verkopen. Ik heb wel veel bijzondere verhalen gehoord over de stad, en heb spijt dat ik niet langer ben gebleven!
Er is hier van alles te doen. Het is een van de skydive hotspots en er zijn gratis hotsprings. Nabij Taupo stopte onze bus ook nog even bij wat prachtige watervallen. Deze zou je dus ook ongetwijfeld vanuit Taupo kunnen bezoeken. Daarnaast kan je genieten van een wandeling langs het meer. Het meer is ongeveer even groot als Singapore, dus een wandeling om het meer wordt lastig!
Leven tussen de schapen bij Blue Duck Station
Nog zo’n bestemming waar ik zelf nooit op was gekomen (ook weer omdat het niet op de toeristische route ligt), maar waar ik eigenlijk niet meer weg wilde nadat ik hier helemaal tot rust ben gekomen na al het intensieve gereis. Na een slingertocht door de bergen met de bus kwamen we nogal duizelig aan op het kleine gastenverblijf midden in de vallei van Whanganui National Park.
Blue Duck Station is eigenlijk een schapenboerderij dat omgetoverd is tot gastenverblijf. De huisjes bevinden zich ver van de bewoonde wereld, maar dicht bij een spelletjeskamer met karaoke machine! Dit biedt de ideale kans om te bonden met je mede busreizigers tussen het geblaat van de schapen.
Je kan de serene omgeving verkennen als echte cowboy op een van de paarden van de boerderij terwijl je op zoek gaat naar de zeldzame blauwe eend. Mochten paarden niet je ding zijn, dan kan je hier ook al kajakkend de vallei verkennen. Verder kan je hier ook deelnemen aan een 4WD bush safari, of kan je leren schieten. De bus verlaat deze bestemming vroeg in de ochtend. Kijk voordat je gaat nog even omhoog. Er is hier nauwelijks lichtvervuiling, je kan dus met een beetje geluk de melkweg spotten.
Geld besparen op reis doe je zo.
De hike van je leven: de Tongariro crossing
Regelmatig staat deze hike op nummer één van de ‘beste hikes ter wereld’ lijstjes. De Tongariro Alpine Crossing neemt je langs sneeuwtoppen en helderblauwe meren op grote hoogte mee naar een van de beste landschappen die Nieuw-Zeeland te bieden heeft.
De hike is meer dan 19 kilometer lang, en is niet toegankelijk zonder gids. Je moet dus redelijk fit zijn voordat je aan deze once in a lifetime ervaring begint. Echter zijn er ook genoeg plekken om uit te rusten en te genieten van een picknick op een bijzondere locatie. Wie kan er nou zeggen dat ze een broodje hebben gegeten nabij de bekende smaragdgroene meren, het blauwe meer, de rode krater of de soda bronnen? Je kan redelijk je eigen tempo aanhouden, maar de meeste mensen doen er zo’n zestien uur over.
Voor wie hier niet klaar voor is zijn er ook nog kortere opties in het Tongariro National Park. Zo loop je binnen twintig minuten naar de Tawhai Falls, en is er een wandeling die je binnen twee uur meeneemt door een soort van maanlandschap om uiteindelijk te eindigen bij de hoge Taranaki Falls. Toch raad ik je echt aan de Tongariro crossing te doen! Het is een bucketlist ervaring, en je wil geen spijt krijgen achteraf! De alternatieven heb ik ook gedaan, en hoewel ze mooi zijn komen ze niet in de buurt van de crossing. Je wandelt veel door bossen, terwijl de Tongariro crossing je buitenaardse landschappen laat ervaren.
Deze natuurparken in Nieuw-Zeeland wil je bezoeken tijdens je reis.
Een laatste blik op het Noordereiland van Nieuw-Zeeland vanaf Wellington
De laatste bestemming op het Noordereiland is hoofdstad Wellington. Deze stad is niet enkel de thuisbasis van overheidsinstanties, maar ook van alle de kunst- en cultuurcentra van Nieuw-Zeeland. Gelegen midden in een grote haven met groene kleuren van bomen en vele prachtige stranden en relatief historische architectuur, valt te begrijpen waarom deze stad als hoofdstad is gekozen in plaats van het grotere Auckland.
Wellington staat bekend als de meest winderige hoofdstad van de wereld, maar laat dit je niet afschrikken! De temperatuur is hier eigenlijk ontzettend aangenaam. De stad heeft prachtige rozentuinen en rustige groene wijken. Via een monorail ga je omhoog om te genieten van een laatste uitzicht over het Noordereiland van Nieuw-Zeeland.
De atmosfeer in Wellington is heel rustig en eigenlijk helemaal niet typerend voor een stad. Misschien komt dat ook omdat ik uit een grote stad kom. Sommige van mijn medereizigers vonden Wellington erg druk, maar zij waren ook niet in Auckland geweest. Hoe dan ook is het aan te raden om in ieder geval een paar dagen in de hoofdstad door te brengen en je voor te bereiden op de overtocht naar het avontuurlijke Zuidereiland!
Ook leuk: deze route langs de oostkust van Australië.
Hier moet je zijn op het Noordereiland van Nieuw-Zeeland:
Handige websites voor je reis
Dit vind je misschien ook leuk:
- 15x leuke hotels in Rome waar je wilt verblijven
- De leukste hotels in Kaapstad en omgeving
- Wat te doen op Naoshima, het kunsteiland van Japan?
- 12x leuke stranden op Curaçao
- 8 tips voor Nieuw-Zeeland van local Marinte Elferink
Wat zou jij willen zien en doen op het Noordereiland van Nieuw-Zeeland?
Tekst en beeld (waar niet anders genoemd) door Brigitte de Boef – TripTalk
Hi!
Mijn naam is Brigitte, en ik reis al enkele jaren solo de wereld over met slechts een backpack en een camera. De meest authentieke versie van mezelf verschijnt wanneer ik word ontdaan van de dagelijkse gemakken van het leven!
Reizen pusht mij om dingen te doen die ik in Nederland nooit zou durven. Mijn mooiste reisverhalen komen dan ook voort uit spontaniteit en onverwachte uitdagingen. Ik moedig iedereen aan de grenzen van je comfortzone op te zoeken, en deel dan ook graag mijn avonturen met jullie op TripTalk.